Persoonlijke begeleiding

Afvallen, een verandering van leefstijl en voedingsgewoontes is een hele uitdaging die voor u ligt. Begrip hiervoor, een fijne samenwerking en een positieve instelling staan dan ook centraal bij de begeleiding!

De ervaring leert dat er ook dagen zullen zijn dat het even niet lukt, dat is niet erg, dat hoort er zelfs bij! Dat staat het werken aan een gezond(er) gewicht echt niet in de weg, het is de kunst de draad weer op te pakken, de aanhouder wint tenslotte! Met professionele begeleiding op maat, is het voor iedereen haalbaar aan een gezond(er) gewicht te werken.

Opbouw van de begeleiding



Kennismakingsgesprek (vrijblijvend)
Start: intakeconsult
Adviesconsult: plan van aanpak
Vervolg-begeleidingsconsulten



Het kennismakingsgesprek

Een begeleiding start altijd met een vrijblijvend telefonisch of persoonlijk kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek kunt u uw hulpvraag en wensen aangeven.
De werkwijze wordt uitgelegd, wat er mogelijk is en wat u kunt verwachten van de begeleiding. Aan de hand van dit gesprek kunt u besluiten of u een begeleidingstraject wilt starten.

Het intakeconsult

In dit eerste consult worden als eerste uw wensen en hulpvraag besproken en uw meetgegevens alvast in kaart gebracht (gewicht neemt u eventueel thuis met eigen weegschaal op).

Er wordt een vragenlijst met u doorgenomen om meer inzicht te krijgen over onder andere:
-uw voedingsgewoontes en voedingsvoorkeuren
-het gebruik van medicijnen en voedingssupplementen
-de mate van beweging tijdens uw dagelijkse activiteiten
-de extra beweging die u middels wandelen, fietsen en eventueel sporten verkrijgt

Het adviesconsult en plan van aanpak

De gegevens vanuit het intakegesprek vormen het uitgangspunt om een realistisch, persoonlijk plan op te stellen wat gaat leiden tot uw streefgewicht. Het is de bedoeling dat dit plan zo dicht mogelijk bij u ligt.

Samen stellen we de eerste reële actiepunten op. Stap voor stap werken we verder. Op deze manier is het makkelijker om het opgestelde plan vol te houden en zult u al snel succes ervaren.

Adviezen en uw eigen wensen met betrekking tot voedingsvoorkeuren staan centraal. Het voedingsadvies bestaat altijd uit alledaagse producten zoals brood, crackers, zuivel, vlees, vis, groente en fruit.

Om de start makkelijk te maken ontvangt u een persoonlijk op maat gemaakt voorbeelddagmenu, wat gaat leiden tot het streefgewicht. Hier krijgt u een variatielijst bij waarmee u elke dag heel simpel uw ontbijt, lunch en avondeten kunt samenstellen. U leert echter ook om zelf andere voedingskeuzes te maken die u prettig vindt en evengoed het afvallen bevorderen. Zo ook het verantwoord inpassen van ongezondere keuzes, deze horen er immers ook bij!
Als het streefgewicht eenmaal bereikt is heeft u dan ook de handvatten om het gewicht vast te houden.

Vervolgconsulten

Resultaten en ervaringen worden in elk vervolgconsult besproken. Het gewichtsverloop wordt in een grafiek bijgehouden, wat een goed inzicht over een langere periode geeft.
We bekijken vooral welke punten van het plan al goed gaan, als prettig ervaren worden en welke meer tijd nodig hebben of aangepast moeten worden. Het vasthouden van de motivatie is erg belangrijk, ook als het een keer even niet lukt. Juist de positieve coaching tijdens de vervolgconsulten speelt hier een belangrijke rol in.

De frequentie en aantal vervolgconsulten bepaalt u zelf.

Mijn advies is om de eerste maand 1 keer per week een consult te plannen. Naarmate u steeds beter met de voeding leert omgaan en afhankelijk van uw wensen en het resultaat kunnen de periodes tussen de consulten vergoot worden.


Meer kennis maakt het afvallen makkelijker, maar ziet u door de bomen het bos soms ook niet meer?

Tijdens de vervolgconsulten wordt (naar wens) aandacht besteed aan verschillende onderwerpen:

Informatie ter ondersteuning over onder andere


Het lezen van een etiket
Wat staat er op? Waar let je op en wat is wel/niet belangrijk voor u?

Cholesterol
Wat is het? Welke invloed heeft voeding op onze cholesterol-bloedwaardes?

Suiker en zoetstoffen
Wat is het verschil en kun je beiden veilig gebruiken?

Vezels
Wat is het belang ervan? Welke hoeveelheid is aanbevolen?

Eigen inbreng
Onderwerp op verzoek.


Van elk thema ontvangt u een brochure om de besproken informatie thuis nog eens rustig na te kunnen lezen.


Feestjes en etentjes

Deze gezellige bijeenkomsten horen er zeker bij!

Met iets meer kennis van de voeding is het makkelijker om te kunnen genieten van een gezellig samenzijn.

U leert de aandachtspunten in allerlei situaties toe te passen waardoor u evengoed kunt genieten, ook in een periode waarin gestreefd wordt naar gewichtsverlies.

Voedingsanalyse

Een voedingsanalyse geeft inzicht in hoeverre uw voeding tegemoet komt aan de aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen. U ontvangt hiervoor een voedingsdagboekje wat u gedurende een week invult. De voeding over deze periode wordt vervolgens geanalyseerd en in een overzicht verwerkt. Op deze manier wordt duidelijk welke vitamines en mineralen gemiddeld in voldoende mate in uw voeding voorkomen en welke aandacht vragen. Hierbij ontvangt u gericht advies welke voeding bij eventuele tekorten hier aan tegemoet kan komen.

Beweging

Bewegen houdt het lichaam fit en draagt bij aan het bereiken van een gezond gewicht. Een fietstocht, tuinieren, een wandeling, het telt allemaal als beweging. We gaan kijken naar uw huidige beweegpatroon en bespreken eventueel welke aanpassingen u hierin kunt maken.

Sportief wandelend consult

Mocht u weinig tijd hebben of het prettig vinden om samen te lopen, dan combineren we een sportieve wandeling en vervolgconsult.
Algemene voorwaarden Privacyverklaring Gewichtsconsulent Openingstijden Contact
Voedingsconsulent/gewichtsconsulent Sandra Brinkmeijer
Copyright © 2019-2022 Voedingsadvies Purmerend
Website gemaakt door Stefan Loen