Persoonlijke begeleiding

Bij de begeleiding van mensen vind ik een persoonlijke benadering heel belangrijk. Als gewichtsconsulent werk ik graag vanuit een informele sfeer. Afvallen, een verandering van leefstijl en voedingsgewoontes is een hele uitdaging die voor u ligt. Begrip hiervoor, een fijne samenwerking en een positieve instelling staan dan ook centraal bij de begeleiding.

De ervaring leert dat er ook dagen zullen zijn dat het even niet lukt, dat is helemaal niet erg, dat hoort er zelfs bij! Dat staat het werken aan een gezond(er)gewicht echt niet in de weg, het is de kunst de draad weer op te pakken, de aanhouder wint tenslotte! Ik ben er van overtuigd dat het voor iedereen haalbaar is met begeleiding en meer kennis van voeding aan een gezond(er) gewicht en levensstijl te werken. Ik help u daar met alle plezier bij.

De start

Het kennismakingsgesprek

Een begeleiding start altijd met een telefonisch of persoonlijk kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek kunt u uw hulpvraag en wensen aangeven. Ik leg graag mijn werkwijze uit en vertel wat er mogelijk is en wat u kunt verwachten van de begeleiding. Aan de hand van dit gesprek kunt u besluiten of u een begeleiding bij mij wilt starten. Het kennismakingsgesprek is gratis en geheel vrijblijvend.

Het intakeconsult

In dit eerste consult van ongeveer één tot anderhalf uur, wil ik graag zo veel mogelijk informatie verzamelen. Het is voor mij belangrijk om uw voedingsgewoontes en voedingsvoorkeuren te kennen. Hiervoor ontvangt u een eetdagboek waarin u alvast van 2 doordeweekse dagen en 1 weekenddag uw voeding kunt invullen. Andere belangrijke informatie zijn o.a. het gebruik van medicijnen en voedingssupplementen, uw dagelijkse activiteiten en vooral ook ‘wat is uw motivatie om aan een gezonder gewicht te willen werken?’

Plan van aanpak.

Ik neem uw gegevens van uw leeftijd, lengte en gewicht op. Deze gegevens en uw voedingsgewoontes en voorkeuren vormen samen het uitgangspunt om een realistisch passend plan op te stellen wat gaat leiden tot uw streefgewicht. Het is de bedoeling dat dit plan van aanpak uiteindelijk zo dicht mogelijk bij u ligt. Op deze manier is het makkelijker en ook leuker om de opgestelde actiepunten van het plan vol te houden en zult u al snel succes ervaren.

We beginnen met het opstellen van uw streefdoel. Wat wilt u bereiken en welke tijd wilt u daarvoor uittrekken? Adviezen van mijn kant en uw eigen wensen m.b.t. voedingsvoorkeuren staan hierbij centraal. Alleen dan is het ook vol te houden op de lange termijn. Soms is een kleine verandering in voedingskeuzes al voldoende om het streefgewicht te bereiken.

Samen bekijken we welke concrete stappen er in het plan komen om uw streefgewicht te bereiken. Dit zal met kleine tussendoelen/stapjes zijn. Het voedingsadvies hierbij bestaat altijd uit alledaagse producten zoals brood, crackers, zuivel, vlees, vis, groente en fruit.

De komende periode gaat u alvast aan de slag met de eerste actiepunten van uw plan van aanpak.


Tweede Consult (voedingsanalyse)

Het tweede consult gaan we uiteraard eerst uw ervaringen van de afgelopen periode bespreken. Vervolgens bespreken we de overzichten van de voedingsanalyse die ik heb gemaakt van de voeding die u in het “eetdagboek” heeft genoteerd. Dit overzicht geeft u meer inzicht in welke mate u belangrijke voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Ik geef u een persoonlijk voorbeelddagmenu dat tegemoet komt aan de actiepunten zoals opgesteld in het plan van aanpak. Daar krijgt u een persoonlijke variatielijst bij waarmee u elke dag heel makkelijk uw ontbijt, lunch en avondeten kunt samenstellen.


Vervolgconsulten

Tijdens de vervolgconsulten bespreken we altijd hoe de resultaten en ervaringen zijn en of het op deze manier lukt om steeds een stapje richting streefdoel te gaan. We kijken welke punten al goed gaan, als prettig ervaren worden en welke meer tijd nodig hebben of misschien aangepast moeten worden. Het aantal en de frequentie van de vervolgconsulten gaan in overleg. U geeft aan wat u nodig heeft en welke wensen er zijn.

Tijdens de vervolgconsulten ontvangt u meer informatie over de onderstaande punten:

Voedingsinformatie

Ik geef u hierbij naar wens meer kennis van voeding, wat is het belang van gezonde voeding en wat levert het u op? Ter ondersteuning krijgt u informatie en hand-outs mee die het u makkelijker maken om de betere voedingskeuzes te maken.

Feestje, etentjes ed.

U leert de aandachtspunten in allerlei situaties toe te passen, zoals op feestjes, etentjes ed. Deze gezellige bijeenkomsten horen erbij. Met iets meer kennis van de voeding is het makkelijker om te kunnen genieten van een gezellig samenzijn, ook in een periode waarin gestreefd wordt naar gewichtsverlies.

Etiketten leren lezen

Ik leer u graag hoe u etiketten kunt lezen. Wat staat er op en welke informatie is voor u relevant?

U ontvangt hierbij ook een brochure waarin u het uitgelegde nog eens kunt nalezen.

Vitamines en mineralen

Er zal tijdens de consulten gekeken worden naar de hoeveelheid vitamines en mineralen in uw voeding.

Hoeveel heeft u nodig? Wanneer is het voldoende? Waar moet u op letten? Naast het bereiken van uw streefgewicht adviseer ik graag welke voeding de evt. tekorten van bepaalde vitamines en mineralen aan kan vullen.

Beweging

Bewegen is gezond en houdt het lichaam fit.
Maar hoeveel bewegen is gezond?
Tijdens de consulten zal er ook aandacht zijn voor de mate van beweging. Een fietstocht, een wandeling, het telt allemaal als beweging. We gaan kijken naar uw huidige beweegpatroon en bespreken evt. welke aanpassingen u hierin kunt maken.

Wandelend consult

Mocht u weinig tijd hebben of het prettig vinden om samen te lopen, dan combineren we een vervolgconsult en wandeling. Onderweg is er gelegenheid om de ervaringen van de afgelopen periode te bespreken, vragen te stellen en kan ik nog extra advies geven.
Algemene voorwaarden Privacyverklaring Gewichtsconsulent Openingstijden Contact
Voedingsconsulent/gewichtsconsulent Sandra Brinkmeijer
Copyright © 2019-2020 Voedingsadvies Purmerend
Website gemaakt door Stefan Loen